Manuspiloterna, ettårig utbildning i att skriva filmmanus

start
kortkurser

GENRE – Drama

fredag - söndag, 11 - 13 april 2014

Ej möjlig att söka. Se aktuella kortkurser HÄR »

 

GENRE – Drama

Under ett veckoslut går vi gemensamt igenom hur man strukturerar en ett levande och intensivt drama. Lektioner varvat med filmexempel och skrivövning.

 

Kursledare : Kurt Öberg
Extra handledare: Fredrik Lindqvist

 

   
Om genre generellt

Är genre en okänslig kassako eller uråldriga mönster för hur människan berättar? Kurt Öberg hävdar att människan har berättat på samma strukturella sätt i tusentals år. Genre är baserat på vilket begär huvudkaraktären har i din film.

Folk gör ofta misstaget att blanda samman berättar-genre med producent- eller försäljnings- genre, vilka handlar om att förbereda publiken för vilken film de ska möta. Det har en ekonomisk bakgrund. Det har inte berättargenre. En berättargenre är ett arketypiskt mönster över hur en människa alltid tagit sig genom sin historia, baserat på det begär hon har.

Söker man sanningen om något faller det under sökaregenrer som ex. detektiv. Vill din huvudkaraktär ha en uppgörelse med en familjemedlem eller intim vän, bildar det ett drama. Vill hon ha något uträttat av fysisk art bildar det en action. Vill hon ha och förädlas av kärlek bildar det lovestory, Visar vi upp någon som vill något på ett sätt som är blir skrattspegel over mänskligheten, bildar det komedi. osv. Det gäller bara att förstå vilket begär som gäller I din historia. De flesta moderna filmer är bland-genre. Vi ska I den här serien gå igenom de fyra populäraste “rena” genrerna.

   
Bakgrund Drama

Historiskt är dramat en av de allra äldsta genrerna. Det är bara de mytologiska berättelsen som är äldre. De stora antika grekiska dramerna har samma grundläggande struktur som hos Shakespeare och hos de moderna pjäserna av i Ibsens och Strindberg, Albee, Miller, Tennesee Williams eller Lars Norén.

Dramafilmen har vuxit fram ur teatern och filmatiseringar av pjäser. Dramat har hemmet som grund och slaget utspelar sig mellan familjemedlemmar eller intima relationer. Även om det utspelar sig över en hel stad eller en världsdel. Slutet innehåller ett slags domstolsförfarande. Dramat blir lätt “personlig” och svårt har att lyfta “tema” eller “andlighet” om man inte kan tekniken.

   
Innehåll
  • Backstory och Ghost
  • Scenens begränsning. Hemmet och torget
  • Budbäraren
  • Sveket eller lögnen
  • Plan och motplan
  • Eldprovet
  • Elixiret
  • Domstolen
  • Att lyfta upp tema eller andlighet. Självpånyttfödelse hos huvudkaraktären eller hos antagonisten I slutet.
  • Skrivövning
   
Tider Fred kväll 11 April kl.18.00 – 22.00
Lördag - Söndag 12,13 April kl. 10.00 - 17.00
   
Plats Stockholm
   
Pris 1 900 kronor *
(Kursavgiften ska vara betald innan kursstart)

*) För kurserna i GENRE-serien ges rabatt om man går mer än en helg.
Pris för påföljande kurstillfällen är 1 400 kr / kurs.
Se kortkurssidan » för detaljer om övriga kurser i serien om GENRER
   
Ansökan

Vi har inga formella krav på förkunskaper.

Kursen är inte längre möjlig att söka
 
Kursledare / handledare KURT ÖBERG
  Dramaturg, manusförfattare, lärare i att skriva för film.
Ansvarig huvudlärare på den ettåriga utbildningen Manuspiloterna.
Manusförfattare till bland annat den Portugisiska filmen LAVADO EM LAGRIMAS av Rosa Coutinho Cabral, och den svenska filmen HOPPET, av Petter Naess.

Se mer:   IMDB »
 
Extra handledare Fredrik Lindqvist
  Författare till handboken “Att skriva filmmanus”

Se mer:   www.attskrivafilmmanus.se »  och   blogg.adastramedia.se »
 
Kontakt o. frågor

Kurt Öberg 070 - 268 55 03


 

Arrangerades i samarbete med adastra media och Kulturama Filmskola